| Tilknytning  handler om de aller første sterke følelsesmessige bånd   som et barn  får til en eller flere nære voksne  og hvordan tilknytning   eller mangel  på, påvirker selvets og personlighetsutviklingen hos   barnet.  I følge  tilknytningsteorien (Wennerberg, 2011, kap.1), er den   medfødte affekten redsel,  det som i sterkest grad styrer og regulerer   barnets atferd. Barnet opplever et  altoverskyggende behov for å få   overveldende følelser regulert av en trygg  voksen. I denne sammenhengen   beskrives to sider av redselsopplevelser: å unngå  å bli redd   (unnvikelse) og tilknytning.  I følge Wennerberg (2011, s. 11-15)  begynner tilknytningsbåndet i   menneskelivets start og er et livslangt bånd av  kjærlighet. Tilknytning   følger en gjennom livet og påvirker alle senere  relasjoner. De   relasjonelle erfaringene barnet gjør, former hvordan barnet  forholder   seg til seg selv og andre. Grad av trygghet, selvstendighet, nærhet  og   tillit til andre,  og evne til det emosjonelle båndet,  fundamenteres   tidlig. Ut fra dette utvikles evnen til å elske og å kjenne seg  verdt å   elskes. De  instinktive systemer for redsel og tilknytning komplimenterer   hverandre, der  barnet regulerer sin frykt, ved å søke trygg favn. Men   disse kan også komme i  konflikt med hverandre. Som eksempelvis om   barnet blir utsatt for former for  overgrep av en tilknytningsperson   eller andre typer fare, som fravær av andre  trygghetsskapende stimuli   som forsømmelse, avvisning og svik gjennom  opplevelser av manglende   trygghet og ivaretakelse. Bowlby formulerte tilknytningsteori som:   «….separasjon utfordrer barns  betydeligste instinkter, med direkte   kobling til behovet for overlevelse» (ibid., s 47).  Ergo er tilknytning   overlevelse for barnet og  tilknytningsatferd øker barnets sjanse for å   overleve.  De  tidlige tilknytnings og atferdsmønstrene som barnet utvikler   innebærer både  beskyttelses – men også sårbarhetsfaktorer for senere   utvikling og fremtidige  relasjoner. Jo mer utrygt et barn er i sin   tilknytning, desto større  relasjonell sårbarhet og risiko for   ytterligere traumatiserende opplevelser og  varige psykologiske   symptomer (Wennerberg, 2011, kap. 1). Når tilknytningsbehovene og    selvavgrensingsbehovene ikke blir møtt med anerkjennelse av ens   subjektive  opplevelsesverden, oppstår psykiske forstyrrelser. Trygg   tilknytning og trygg  avgrensing (forstått som selvstendighet, skape   avstand) bidrar til heldig  utvikling (Schibbye, 2009, kap.  4).    |